7 januari 2015

De gröna kokböckerna

Jag lovade tidigare att jag skulle utvärdera Mera vego och Grön mat, de vegetariska kokböckerna jag skaffade i november.

Mera vego är min nya bästis i köket. Den är verkligen jättebra. Jag tror allt vi har gjort ur den boken har varit lyckat. Inget är svårt, man behöver sällan konstiga ingredienser, och det smakar gott. Vi har gjort grönsaker med parmesan- och solrospanering, vi har gjort fuskpinnar, vi har gjort Pasta rosso. Vi har också provat på flera av böngrytorna, de har varit jättegoda. (Förresten, potatispannkakan var jag inte helt nöjd med, den hade en besk eftersmak. Men jag gillade konsistensen, så jag tror vi ska testa den igen med nån annan potatissort och med lite morot istället för en del av potatisen.)

Mera vego har de facto varit så bra att den med råge har överskuggat Grön mat. Jag snubblade över Grön mat på Designtorget i oktober och bläddrade lite i den, men tyckte den var väl dyr. Sen hittade jag den, som vanligt, mycket billigare på Adlibris. Idag premiärkörde jag den, jag gjorde en sallad med zucchini och gröna bönor. Det är alltså det enda receptet jag har testat hittills. Och tyvärr är jag lite besviken. Den innebar massor av jobb (bland annat skulle tomaterna till salladen rostas i fyra timmar) vilket på något sätt fick mig att tro att vi också skulle bli väldigt mätta av maten (fråga mig inte hur jag tänkte där). Resultatet var visserligen helt okej, men med tanke på insatsen hade jag både väntat mig något godare och mer mättande.

Så till kvällsbit gjorde jag bananplättar. Det är alltid en hit. Edda åt massor. Hon har lärt sig be om mera så artigt nu, hela jullovet sa hon "a å?" (kan jag få), men idag utvecklade hon sin fråga ytterligare genom att sjunga "a tå tå?". Haha.

Bananplättar: mixa ihop 2 ägg och 1 banan och stek små (eller stora) plättar i kokosolja. Mycket gott. Mycket nyttigt. Mycket enkelt. Receptet tror jag att jag snappade upp av Jungerstens Sara nån gång för länge sen.

6 kommentarer:

  1. Okej, det var det. Nu tar jag och beställer Mera vego! :)

    SvaraRadera
  2. Och jag har lagt mig i reserveringskö på den vid bibban ;)

    SvaraRadera
  3. Måste kanske köpa den fastän vi har två vegetariska kokböcker och en vegankokbok (auf Deutsch!). Av de böcker vi har gillar jag mest Bonniers vegetariska kokbok, den är snygg och har massa recept! De mesta ganska lättlagade!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra kokböcker kan man inte ha för många av. Jag älskar alla mina kokböcker och använder dem flitigt. Vi har också Bonniers vegetariska, den är bra, men inte lika bra som mera vego :D

      Radera