25 mars 2015

Sockerfri kladdkaka

När jag hör ordet "sockerfri" tänker jag på smaklösa karameller med en massa underliga sötningsmedel. Den här kakan är verkligen inte sån.

Receptet delade min gamla kompis Magdalena (eller Getabocken, som jag av nån anledning kallar henne, minns inte riktigt varför) med sig av här på bloggen för ett par månader sedan. Igår provade jag, den var väldigt lättlagad, men nästa gång jag gör den tänker jag grädda den 15-20 minuter istället för 10 som det står i ursprungsreceptet, den var nästan lite för kladdig för min smak. I övrigt: en total hit! Verkligen supergott! Prova!

Kladdkaka utan socker och mjöl


3 ägg
10 dadlar
2 dl mandelmjöl
1 dl kokosflingor
5 msk kakao
1/2 dl kokosolja
1 msk honung
1 tsk vaniljpulver
1 tsk bakpulver
En nypa salt

Hur gör du?

Sätt ugnen på 175 grader. Mixa dadlar och kokos i en matberedare eller i en Vita-Mix (det gjorde vi – funkar hur bra som helst). Häll i mandelmjöl, kakao, vaniljpulver, bakpulver och salt och mixa lite till, eller blanda för hand. Det funkar inte så bra att hälla det i Vita-Mixen. Smält kokosoljan och häll ner i smeten tillsammans med honung och ägg. Se till att det är en jämn smet.

Smörj en form med kokosolja – jag använde en som var ungefär 20 cm i diameter– och pudra över kokosflingor. Häll smeten i formen och grädda i ugnen i 10 minuter, den är fortfarande rejält kletig när du tar ut den. Ställ formen i kylen minst en timme innan servering.

Servera med vispad ekologisk vispgrädde eller vispad kokosgrädde om du är laktosintolerant eller inte äter mejeriprodukter.

Källa: (studerandehandikapp)
http://www.ledgenomexempel.se/den-basta-kladdkakan-nagonsin-utan-socker-och-mjol/

4 kommentarer:

  1. Tack för tipset! Med tanke på vilken dunderhit ditt senaste recept på chokladkaka var här hos oss, så kan jag knappt bärga mej!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berätta sen vad du tyckte! Jag har ÄNNU ett nytt recept att dela med mig av, men gör det en annan gång, jag ska ju inte överdosera det här med recept...

      Radera
  2. Litet tips då du nån gång känner dig äventyrlig i köket: det går att laga chokokaka på svarta bönor också. Himla lätt och riktigt gott också. Och det otroliga är ju att man får i sig proteiner.... av en chokokaka! Lite för bra för att vara sant låter det som. Googla bara "black bean chocolate cake" så kommer du till recepten (finns lite variationer. Minns inte vilken jag testade. Men den var som sagt himla god).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tips! Det måste jag prova! Tack!

      Radera