15 juli 2015

Kreativt skrivande

I lördags och söndags hade vi vår första post-littskap-träff. Av oss tolv som började kursen hösten 2013 var det 7 som kom, vilket jag tycker är en mycket bra uppslutning. Det var jätteroligt och vi var förfärligt bra på att styra upp det själva, måste jag säga. Vi hade hittat på en massa skrivövningar, vi pratade och vi ägnade tid åt våra egna projekt. Vi åt middag hemma hos oss på kvällen och fortsatte sen ännu på söndag att skriva. (Elin hade hittat den här videon, en av uppgifterna utgick från den. Titta på den. Det är något oerhört märkligt med stämningen i det, hela Vitas är så motsägelsefull.)

Det är något speciellt med att skriva tillsammans med just den här människogruppen. Vi känner varandra främst genom de texter vi skrivit genom åren och genom diskussionerna runt dem. Vi känner till varandras funderingar, textröster och sätt att uttrycka sig. Jag föreställer mig att vi visar helt andra sidor för varandra än för andra vi träffar.

Under helgen hände också eventuellt något oerhört. Jag tror nämligen att jag skrev klart mitt senaste manus. (Tror för att det finns en risk att jag avskyr slutet när jag läser igenom det igen om några dagar.) Den är tre gånger längre än mina böcker i vanliga fall brukar vara och det har varit jätteroligt att skriva den. Vilket i sig förstås inte är nån kvalitetsgaranti, men jag hoppas hoppas att den håller måttet. Den ska redigeras ett par varv ännu innan jag skickar in den. Men ja. Det känns helt fantastiskt att ha kommit så här långt.

Ännu om litterärt skapande: det är i sanning en helt fantastisk utbildning. Tänk, alla ni som har den framför sig, vad härligt för er! Och jag är lycklig över att jag har fått gå den! Om du gillar att skriva, sök in, för all del! Här får du veta mera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar