16 november 2015

En annorlunda julkalender

Idag kom jag på en helt ny adventskalender- idé, och det är så synd att jag inte har kommit på den tidigare, för numera läser vi oftast kapitelböcker till godnattsaga, vilket gör att vi aldrig hinner med en hel bok på en kväll. För Eddas del kunde vi i och för sig köra den här. Jag ska se hur vi gör.

Nåja. Jag såg en bild på Pinterest.

Den var tydligen härifrån
Och tänkte att det allra enklaste skulle vara att göra så här:

1. Gå till biblioteket
2. Låna 24 bilderböcker
3. Skriv ner titlarna på lappar
4. Gör julkalendern och stoppa in en lapp i varje toarulle
5. Visa inte böckerna åt barnen, tryck in dem i en skrubb eller nåt sånt (bastun?)
6. Låt dem öppna en lucka per dag, titeln som finns inne i rullen får bli den kvällens godnattsaga.

Nu då jag ser min idé inser jag förstås att den inte är helt revolutionerande, men lite bra är den väl ändå?


2 kommentarer:

  1. Älskar din idé!!!
    Gör i år igen en händeksekakender som varvas med kapitel ur en julsaga.., men en renodlad kalender för godnattsagor, det skulle jag verkligen gilla!

    SvaraRadera
  2. Inte bara lite bra - en toppen idé! Jag ville också tillverka en julkalender åt barnen i år men insåg att jag inte hinner få ihop det innan december. Dessutom kändes det inte lockande att köpa/skaffa/hitta "saker" att lägga i - att det dessutom är bilblioteksböcker är ju helt fenomenalt! Nu hinner jag och så lockas jag av eko-tänket - dethär ska jag påbörja redan i kväll! Tusen tack för idé och inspiration!

    SvaraRadera